Saturday, July 11, 2009

Umat Islam Di Xinjiang China



Sedikit pengenalan mengenai wilayah tersebut. Xinjiang ialah sebuah kawasan autonomi dan juga merupakan kawasan yang besar serta tidak padat penduduknya dan merangkumi satu per enam daripada seluruh wilayah negara. Xinjiang juga bersempadan dengan Kawasan Autonomi Tibet di selatan, wilayah Qinghai dan Gansu di tenggara, negara Mongolia di timur, negara Rusia di utara, serta negara-negara Kazakhstan, Kyrgyzstan, Tajikistan, Afghanistan, dan bahagian-bahagian Kashmir yang dikawal Pakistan dan India di barat. Dengan kata lain,Xinjiang mentadbir kebanyakan kawasan Aksai Chin, sebuah rantau yang dituntut oleh India sebagai sebahagian daripada Jammu dan Kashmir.

"Xinjiang" atau "Ice Jecen" dalam bahasa Manchu, secara harfiahnya bermaksud "Sempadan Baru". Nama Xinjiang diberi sewaktu Dinasti Qing pimpinan orang Manchu di China.Selain itu, ia juga menempatkan sebilangan kelompok etnik Turki, termasuk orang Uyghur yang membentuk kelompok terbesar. Kawasan ini sering digelar Turkestan China atau Turkestan Timur. Secara amnya, orang Uyghur membentuk kaum majoriti di Xinjiang barat, termasuk prefektur Kashgar, Khotan, Kizilsu, dan Aksu, serta prefektur Turpan di Xinjiang timur. Bangsa Han pula menjadi kaum majoriti di Xinjiang timur dan utara, termasuk bandaraya-bandaraya Urumqi, Karamay, Shihezi dan prefektur-prefektur Changji, Bortala, Bayin'gholin, Ili (terutamanya bandaraya Kuitun), dan Kumul. Orang Kazakh banyak tertumpu di prefektur Ili di Xinjiang utara.

Berdasarkan fakta populasi penduduk di wilayah Xinjiang China, populasi bagi etnik uighur adalah sebanyak 8 Juta di Wilayah itu. Mereka telah lama mengalami kesengsaraan yang tidak berbelah bagi. Dengan kata lain, ancaman dan sentimen yang di tiupkan ke dalam media telah berjaya menampakkan umat Islam yang beretnikkan uighur ini sebagai `tiga kuasa` iaitu sebagai puak yang berfahamankan pelampau, pemisah dan keganasan. Meskipun ada peristiwa yang telah berlaku di bahagian selatan China bahawasanya golongan etnik uighur ini pernah mencuri, meragut dan merompak. Namun, pihak kerajaan China tidak patut menghukum mereka sedemikian rupa dengan meniupkan sentimen golongan etnik uighur Islam ini sebagai `satu golongan yang suka membuat kekacauan di Tanah Besar itu`.

Apabila sentimen seperti itu dilagukan sepanjang masa. Dengan secara tidak langsungnya ia menyeru kepada bangsa Cina atau Han lebih berhati-hati terhadap umat Islam uighur di wilayah itu. Umum tahu, pemberontakan di Xinjiang berlaku kerana pihak kerajaan China tidak memberi sebarang pengadilan terhadap kes pembunuhan yang berlaku di sebuah kilang permainan di wilayah selatan. Sebanyak 2 orang pekerja Islam yang beretnikkan Uighur dipercayai dibunuh oleh pekerja berbangsakan han semasa menjalankan kerja ketika itu. Maka tercetuslah pemberontakkan yang tidak terkawal, yang melanyak hampir 156 orang maut dan lebih 1,000 lagi cedera apabila penduduk Islam Uighur menyerang penduduk daripada kumpulan etnik utama di China, Han.

Walaubagaimanapun, Insya Allah. Saya meyakini bahawa peristiwa yang telah berlaku itu wajar bagi kita umat Islam di Malaysia dan sedunia fikir-fikirkan apakah sebabnya peristiwa `ahad` yang lalu itu berlaku. Renung-renungkanlah..

Firman Allah SWT, bermaksud: “Sudah timbul berbagai-bagai kerosakan dan bala bencana di daratan dan di lautan dengan sebab apa yang dilakukan tangan manusia, (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak berasakan mereka sebahagian daripada balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)” (Ar-Rom: 41).

No comments: