Friday, July 10, 2009

Sebentar Bersama Pengarah Urusan



Alhamdullilah. 2 hari yang lalu, Saya berkesempatan bertemu dengan Pengarah Urusan. Bagi membincangkan sedikit objektif HPA di China. Sekitar jam 3.00PM bermulanya perbincangan kami, turut serta Ustaz Samad dan pelajar-pelajar HPA yang dihantar ke China. Dalam perbincangan itu, Pengarah Urusan telah menyampaikan objektifnya secara tidak langsung tanpa merujuk apa-apa kertas kerja di China. Objektif yang disampaikannya adalah berteraskan pengalaman dan cita-cita beliau selama ini

Perkara yang diutarakan oleh Pengarah Urusan semasa perbincangan kami bermula. Objektif yang pertamanya adalah mewujudkan pejabat dan kilang HPA di Guangzhou dan diikuti dengan daerah yang seterusnya. Hasrat beliau umum mengetahui, adalah ingin menyampaikan produk halal ke seluruh pasaran China. Meskipun dasar china tidak begitu menerima produk keluaran negara lain dalam memajukan industri dan ekonomi negara itu. Akan tetapi, HPA percaya dengan pengalaman perniagaan yang dilalui selama ini mampu menembusi pasaran di China.

Beliau menyatakan pendiriannya dalam bidang perniagaan, seperti biasa. Pada mulanya kita perlu mempelajari dan menguasai bahasanya iaitu bahasa mandarin. Disamping menguasai gaya bahasa mereka dalam perniagaan. Ia sangat berbeza jika seseorang pelajar yang mempelajari ilmu bahasa didalam kelas dan hanya menggunakannya ketika berbicara rakan-rakannya dengan seseorang yang menggunakan bahasa itu di medan perniagaan yang sebenar. Dengan kata lain, beliau juga ada menyatakan bahawa `HPA melihat di China, mempunyai 10 daerah yang amat berpotensi untuk kita bertapak. Beliau melihat dalam pelbagai sudut, diantaranya, berdasarkan majority umat Islam, kebersihan, cuaca, iklim dan keistimewaan yang ada pada daerah itu dalam memaksimumkan kebaikan yang ada pada kawasan itu terhadap HPA.

Diantara daerah yang disebutnya adalah Taiwan, kerana beliau melihat dari segi sudut keistimewaan yang ada pada Taiwan, adalah begitu bijak dan sistematik dalam menguruskan pertanian. Disamping budaya optimis yang ada pada setiap rakyatnya dalam mengurus dan melaksanakan sesuatu pekerjaan. Budaya yang ada pada mereka itu saya kira persis menyamai budaya yang ada pada rakyat negara Jepun dan Korea. Mereka begitu menghormati sekali setiap perkara dan pekerjaan yang mereka laksanakan dalam mengekalkan kualiti sesuatu perkara dan pekerjaan itu. Budaya yang seperti inilah telah mengangkat mereka ke satu tamadun dan cara hidup yang tinggi.

Selain itu, Pengarah Urusan juga ada menyatakan objektifnya bagi jangka masa panjang di China. Beliau begitu optimis sekali untuk membangunkan Sekolah bahasa Cina HPA di China kerana dengan melalui kaedah tersebut ia mempermudahkan misi kita untuk mengislamkan orang-orang china yang berasal usulkan Islam dan juga bukan Islam. Bahkan, beliau juga menekankan dalam kenyataannya. `Kita wajib sampai ke daerah dan kawasan yang pernah diduduki umat Islam sebelum ini.

Seterusnya, beliau juga meminta kami mempelajari memahami setiap budaya dan cara yang ada dalam berbagai sudut kecil serta besar di China. Dalam mempermudahkan urusan kita mengIslamkan setiap budaya dan cara yang ada diChina. Berdasarkan beberapa analisa, dan kajian yang akan dinilai dari pelbagai sudut.Disamping itu, Insya Allah HPA juga akan mewujudkan rangkaian RFC nya di China dalam masa terdekat setelah selesai matlamat yang pertama iaitu mendirikan pejabat dan kilang. Seterusnya, Insya Allah HPA juga akan mewujudkan restoran dan hotelnya di beberapa daerah China berdasarkan potensi sesuatu daerah.

Sebelum mengakhiri maklumat semasa ini. Saya ingin berkongsi satu puisi yang ucapkan oleh Pengarah Urusan di penghujung perbincangan kami.

“ Sebab sebatang paku,
Ladam menjadi rosak,
Sebab ladam rosak,
Kuda tidak boleh berlari,
Sebab kuda tidak boleh berlari,
Utusan tidak boleh dihantar,
Sebab utusan tidak boleh dihantar,
Perang boleh kalah."

No comments: