Tuesday, October 5, 2010

16th Asian Games Guangzhou 2010



Bandar Guangzhou, ibu kota provinsi Guangdong di selatan China, terpilih sebagai tuan rumah Sukan Asia 2010. Maka bandar ini menjadi bandar kedua di China yang menyelenggarakan Sukan Asia selepas Beijing pada tahun 1990.

Dalam Sukan Asia 2010 nanti, sebanyak 42 acara pertandingan, termasuk 28 acara Sukan Olimpik dan 14 acara bukan Sukan Olimpik disediakan untuk menjadi tumpuan para atlet. Seramai 12,000 orang atlet dari seluruh rantau Asia dijangka akan beraksi dalam temasya sukan ini. Angka ini akan mencipta rekod baru dalam sejarah Sukan Asia.


Menurut ramalan pihak berkaitan, seramai empat juta orang pelancong dari dalam dan luar negara akan melancong ke bandar yang digelar "kota bunga-bungaan" ini. Sehubungan dengan itu, bandar Guangzhou akan berusaha mempertontonkan tarikan bandar ini kepada semua atlet dan pengunjung sempena temasya sukan itu diadakan.

Biro Landskap Guangzhou memberitahu pemberita bahawa kerajaan bandar Guangzhou akan membaiki 24 batang jalan raya utama, menjalankan usaha penghijauan dan hiasan landskap terhadap 34 batang jalan, supaya melancarkan lalu lintas dan menjadikan bandar ini lebih indah. Jalan-jalan yang terlibat itu meliputi kebanyakan jalan utama di bandar serta jalan-jalan yang menyambungkan pusat bandar dengan Perkampungan Sukan Asia dan gelanggang pertandingan.

Jalan Dongfeng, panjangnya 6.8 kilometer, yang menyeberangi kawasan pusat bandar ini, dikatakan akan dibina sebagai "koridor perdagangan". Sebanyak lapan buah pemandangan yang menarik akan dibina di sepanjang jalan Dongfeng ini, seperti "Pelangi Dongfeng", "Tarikan Baru Zhongshan", "Jendela Yuexiu", "Zaman Moden" dan lain-lain. Pemandangan-pemandangan tersebut akan mempamerkan ciri-ciri bandar ini, seperti binaan istimewa, tapak peninggalan tembok kota purba dan wajah Guangzhou yang moden kepada orang awam.


Selain membuat hiasan landskap, pihak kerajaan tempatan juga akan menjalankan perbaikan terhadap beberapa kawasan yang tandus, dan membina taman atau kawasan rekreasi di sana. Dengan adanya taman-taman kecil serta kawasan rekreasi ini, ia bukan sahaja akan menjadikan bandar ini lebih cantik, tetapi juga menyediakan tempat kepada penduduk tempatan untuk berehat dan beriadah.

Wartawan dimaklumi bahawa kerajaan Guangzhou telah mengemukakan rancangan menghiasi bandar ini dengan bunga-bungaan di jalan yang menyambungkan Lapangan Terbang Antarabangsa Baiyun dengan Kota Sukan Asia, kawasan tepi Sungai Mutiara serta beberapa banyak dataran dan lain-lain.


Bayangkanlah, betapa indahnya bandar yang dipenuhi bunga yang berwarna-warni sempena Sukan Asia pada bulan November tahun depan!

Petugas Biro Landskap Guangzhou menyatakan bahawa sebanyak 200 jenis bunga telahdipilih untuk diuji, untuk menghiasi bandar ini nanti. Pada bulan November tahun ini pula, pameran bunga-bungaan akan diadakan ketika itu. Para penduduk tempatan dan pelancong akan diundang menjadi hakim untuk memilih bunga-bunga yang paling sesuai dan yang paling disukai ramai untuk menghiasi bandar ini.

1 comment:

Travel said...

Asian Games 2010 Medal Tally, Asian Games 2010 Gold Medal Tally, Asian Games 2010 Silver Medal Tally complete information. Asian Games 2010 Medal Tally