Thursday, October 21, 2010

China Kaji Kereta Api Selaju 500 km/j

Kajian pembuatan kereta api laju sederas 500 km/j sedang dijalankan selepas kereta api laju sederas 380 km/j beroperasi. Demikian dinyatakan oleh Ahli Akademik Kejuruteraan China, dan Ketua Jurutera Kementerian Kereta Api China, He Huawu hari ini.

Terdapat 337 buah kereta api laju yang beroperasi di landasan kereta api di China sekarang ini. Tahap penyelidikan dan teknologi pembuatannya menduduki tempat teratas di dunia. Model kereta api laju yang bergenerasi baru, iaitu CRH308A yang kelajuannya mencecah 416.6 km/j mencipta rekod kelajuan kereta api dunia dalam ujian di landasan kereta api laju Shanghai- Hangzhou pada 28 September tahun ini.

Jauhnya perjalanan kereta api laju yang sudah beroperasi di China mencecah 7055 kilometer setakat penghujung bulan September yang lalu, manakala panjangnya landasan kereta api yang sedang dibina melebihi 10 ribu kilometer. China menjadi sebuah negara yang teknologi kereta api lajunya paling sempurna di dunia, kecepatan perjalanannya paling tinggi, dan landasan kereta api lajunya paling panjang.

No comments: