Friday, March 6, 2009

Lagi pelajar tajaan HPA ke China



Terlebih dahulu, saya ingin ucapkan takziah kepada keluarga Pak Kusnadi. Seorang herbalis yang begitu disegani dalam HPA, pengetahuan beliau yang begitu luas mengenai perubatan dan kegunaan herba ciptaan Allah ini secara tidak langsung telah menghasilkan ramai sang herbalis yang berkemahiran tinggi dalam bidang pengubatan jawi HPA. Bahkan beliau sedikit pun tidak pernah mengabaikan tanggungjawabnya sebagai seorang fasilitator dan perawat kaedah pengubatan Islam ini dikala beliau mempunyai masalah penglihatan. Matlamat beliau yang begitu jelas dalam menerajui bidang perubatan Jawi ini telah merentasi kaedah perubatan moden yang tidak ada jalan penyelesaiannya. Malah, hampir ke semua ilmunya mengenai perubatan Islam ini di kongsi bersama melalui nukilannya dalam buku-buku HPA. Saya mendoakan agar jasa dan kebajikannya akan dibalas seperti mana yang telah beliau laksanakan didunia ini. Semoga beliau ditempatkan ke dalam golongan orang yang beriman lagi tinggi darjatnya. Amin.

Dalam pada itu, Alhamdulillah, saya bersyukur kepada Allah s.w.t kerana telah mengkurniakan ruang dan peluang kepada HPA untuk menghantar 2 orang pelajar lagi ke China bagi melaksanakan tuntutan Fardu Ain dan Fardu Kifayah, disamping ucapan tahniah diucapkan kepada mereka iaitu Mohamad Arsyad Bin Marzuki dan Mohamad Abu Al-Ghida Bin Jamaluddin Yeop Majlis. Ketibaan mereka di bumi China ini pada 18 feb 2009, telah mengukirkan satu sejarah bahawa Insya Allah, misi `Produk Halal Tanggungjawab Bersama` ini akan diterajui oleh kami sepanjang keberadaan kami disini. Dengan kata lain, selama 4 bulan saya menetap di Guangzhou ini, sering kali saya mendengar ucapan daripada sekumpulan orang Malaysia bahawa `Rasulullah s.a.w pernah bersabda :” Tuntutlah ilmu sehingga ke negara China`, terlebih dahulu saya ingin memohon maaf untuk menyangkal hadis itu dan semoga Allah mengampuni mereka yang berucap kerana hadis tersebut tidak pernah wujud atau dinyatakan didalam mana-mana kitab hadis seperti Al-Bukhari dan Muslim. Bahkan kesahihannya juga begitu lemah untuk dihasankan. Sebaliknya kita dilarang oleh Baginda Rasulullah s.a.w agar tidak melakukan dusta ke atasnya, dari segi lisan, perkataan mahupun perbuatan kita dilarang sama sekali. Nabi s.a.w. dalam hadith yang mutawatir: "Sesiapa yang membuat dusta ke atasku maka siaplah tempat duduknya di dalam neraka"
(Hadith ini diriwayatkan oleh sepuluh para imam dan ianya mutawatir, ruj: Muqaddimah Miftah al-Jannah m.s. 31, `Abd ar-Rahman Fakhuri, ctk. Dar as-Salam, Mesir). Akan tetapi, kita menerima kata-kata itu sebagai tuntutan Islam dalam meyampaikan dakwah dan ilmu yang manfaat kepada umat Islam di China ini.

Saya ingin menyentuh satu perkara mengenai umat Islam di China ini. Setiap lorong, jalan dan daerah yang saya lalui, saya mendapati bahawa umat Islam di China ini mempunyai masalah yang agak kritikal dari segi kebersihannya. Bukankah didalam Islam kita diajar untuk menguruskan kebersihan diri. Dahulunya akhlak umat Islam kita begitu terserlah sekali sebagai ikon kepada bukan Islam dalam memenuhi akhlak manusia yang luhur. Tetapi umat Islam di China ini seakan-akan lupa tanggungjawabnya dalam menguruskan diri. Bukankah akhlak itu suatu sumber zahir yang mampu membuatkan bukan Islam tertarik dengan Islam? Inilah persoalan yang perlu dikaji puncanya. Maka sesuailah ucapan `Tuntutlah ilmu sehingga ke negara China` ini dijadikan sebagai misi kita di China ini, dalam memastikan kebersihan umat Islam di China ini kembali bersinar dan terserlah seperti dahulu kala. Untuk memastikan misi tersebut tercapai. Kita mestilah menuntut ilmu mengenai cara kehidupan dan budaya umat Islam di China ini. Maka dengan itu, Insya Allah kita mampu membawa mereka selangkah tajdid di dalam kehidupan mereka. Bagi saya untuk memastikan misi ini tercapai, bukan awalnya yang ditanya, tetapi kesudahannya bagaimana ? Semoga misi ini berakhirnya dengan kebaikan. Insya Allah.

No comments: