Tuesday, August 26, 2008

Penyelesaian Bagi Isu Ayam

Jaminan Ayam Halal dan Daun Mambu Pengganti Vaksin(antibiotic)

Alhamdulillah, di celah-celahan kemelut mencari Ayam yang `Halal` yang di TUNGGU SELAMA INI SUDAH TIBA! Umat Islam di Negara ini tidak perlu berasa was-was lagi apabila menjamu ayam. Tiada lagi ayam cucuk, ayam disuntik dengan vaksin babi atau ayam yang di campur dengan daging babi sebelum diedarkan. Ini kerana HPA Industries Sdn Bhd (HPA) kini melangkah setapak lagi dalam usaha menyediakan produk halal dan suci kepada ummah dengan mengembangkan sayap perniagaan kepada industri penternakan ternakan ayam Organik di Kok Klang, Perlis.

Lebih menarik ialah reban ternakan menggunakan teknologi moden dengan dilengkapi sistem pemakanan dan penyejukan yang terkawal secara automatic sepenuhnya. Tujuan dilaksanakan projek ini adalah untuk memenuhi tuntutan Fardu Kifayah bagi menyediakan makanan dan pasaran yang halal lagi suci untuk umat Islam, terutama dengan laporan `tidak enak` mengenai ayam di pasaran sekarang. Ayam organic atau dipanggil ayam sihat kerana pemakanannya datang dari sumber yang bersih seperti temukut, jagung dan serbuk ikan. Ia benar-benar bebas daripada sebarang makanan yang bercampur dengan bahan kimia. Ayam organic HPA turut diberikan makan daun mambu yang berpotensi tinggi baik untuk kesihatan.

Menuru En Abd Ghani Husein selaku Pengurus Besar R&D HPA Industries Sdn Bhd, ayam organic ini tidak disuntik dengan apa-apa hormone, vaksin atau di kenali sebagai antibiotic. Kaedah suntikan itu kini menjadi amalan sebahagian besar penternak, terutama bukan Islam supaya ayam mereka cepat besar.

“Makanan ayam organic ini bukannya seperti dedak yang di ambil dari kilang, tetapi sumbernya diambil daripada tumbuh-tumbuhan herba.” Katanya. Ayam organic ini sudah terbukti memiliki protein yang lebih tinggi berbanding dengan ayam kampung biasa. Kaedah ayam organic ini di beri makan ekstrak herba yang kaya dengan bahan anti-oksida dan anti-kanser seperti halia, kunyit dan pandan tanpa penggunaan antibiotik, tidak menggunakan hormon, beta agonist dan salbutamol.” Kata Abd Ghani ketika ditemubual Sementara itu, Pengarah Urusan HPA, Tuan Haji Ismail Ahmad berkata,” HPA mengalukan sesiapa yang mempunyai reban untuk bekerjasama menghasilkan ayam organic HPA.”

“Pasaran ayam ini cukup luas. Bekalan kita tidak cukup. Saya harap siapa yang tidak dapat, jangan kecewa terus cuba.” Katanya yang berhasrat menambah pengeluaran kepada 300,000 ekor ayam organic sehari.

Rujukan

Metro HPA – Edisi 7- JUN 2008 M/S 7

http://hpa.com.my/hpanews/

No comments: