Thursday, August 19, 2010

Umat Islam Bagaikan Pohon Kurma

Dari Ibnu Umar katanya :”Rasulullah s.a.w bersabda:” Sesungguhnya di antara pepohonan itu terdapat sebuah pohon yang tidak pernah jatuh daunnya dan pohon itu sama dengan orang Islam. Cubalah anda sekalian nyatakan kepadaku pohon apakah itu?”. Selanjutnya lalu Ibnu Umar berkata:” Orang-orang pasti fikir bahawa pohon itu adalah suatu pohon yang tumbuh di daerah pedalaman yakni di beberapa desa dari negeri Arab”. Ia meneruskan ucapannya:” Tetapi aku yakni Ibnu Umar menerka dalam hatiku bahawa pohon yang dimaksudkan oleh Rasulullah s.a.w itu adalah pohon kurma”.

Para sahabat yang sama berkata:”Silakanlah anda nyatakan kepada kami pohon apakah itu, ya Rasulullah?”. Rasulullah s.a.w menjawab:” Ia adalah pohon kurma”. 1

Huraian Hadis:

Rasulullah s.a.w menyamakan orang Islam sebagai pohon kurma, kerana seluruh bahagian pohon ini tidak ada yang tidak berguna, ertinya seluruh bahagian pohon ini dapat dimanfaatkan, baik dari segi batang, daun dan lebih-lebih lagi buahnya. Oleh yang demikian, tujuan utama Rasulullah s.a.w menyampaikan berita gembira ini menuntut agar setiap umat Islam di dunia ini senantiasa memberikan keuntungan kepada sesiapa pun, baik dari segi ilmu, nasihat dan lain-lain lagi. Meskipun ia hanyalah satu perkataan, dan dimana jua kita berada, sesungguhnya setiap amalan yang kita lakukan itu akan di hitungkan oleh Allah s.w.t. Sama-samalah kita mengamalkan `Zakat Ilmu`.

Rujukan:

1 Hadis Riwayat Shahih Bukhary.

No comments: