Monday, December 1, 2008

Radix Sebagai Pemecah Batu Karang

Radix juga mengandungi kesan diuretic (mudah kencing) dan setiap herba diuretic adalah anti-hipertensi. Kesan diuretic boleh di umpamakan seperti hujan yang turun lebat dan menolak dengan kuat akan sampah sarap yang ada didalam longkang kembali seperti biasa. Gejala seperti ini juga berlaku bagi masalah batu karang dalam ginjal yang ditolak keluar bersama urin. Herba diuretic yang asli juga sangat membantu pada bahagian ginjal terutamanya di bahagian `filter urin` di mana ia berfungsi mengeluarkan aluminium hidroksida (pain killer), bahan kimia yang terkandung didalam jenis ubat penahan sakit terutama sekali sakit sendi(antacid) .

Aroma Yang Sebenar

Salah satu bahan kimia yang sering dimasukkan ke dalam ramuan kopi ialah ‘’bahan aromatic kopi/ginseng’’ yang bersifat sintetik /tiruan. Tujuan campuran aroma tersebut hanyalah semata-mata untuk menarik selera pengguna. Pada hari ini, amatlah dukacita kerana ada pengeluar yang cuba `mengklonkan @ meniru` kopi Radix di atas dasar keuntungan dan cuba `mensabotaj` perjuangan HPA. Namun begitu, Firman Allah Swt: “ Sesungguhnya rahmat Allah amat dekat kepada orang yang berbuat baik” (Al-Araf : 56) . Menceritakan mengenai aroma, dapat di buktikan bagi pengamal kopi (bukan Radix), apabila si peminum itu membuang air kecil pasti air kencingnya itu bau seperti kopi juga. Ini menunjukkan aroma tersebut adalah sintetik. Kesan pengamalan itu juga akan menyebabkan seseorang itu mudah lenguh di bahagian pinggang malah lama-kelamaan akan terhasil batu karang di dalam ginjal tersebut.

Aroma Radix adalah aroma yang sebenar kerana ia bersifat natural(alami) dan bebas dari sebarang bahan kimia kerana aroma Radix diperoleh daripada Herba Teja Lawang( cinnamomum iners). Di samping itu, herba tersebut berfungsi untuk menyembuhkan demam,penawar racun, sakit-sakit di bahagian tulang, menambahkan tenaga badan, merawat sakit di bahagian tulang lumbar, asma, batuk, sembelit, mampu membuang angin yang lebih dalam badan, serta aroma tersebut menolong pencernaan makanan.(Bahagian farmakologi, Faizah Mohd Nanyan ,Sarjana Sains (Bioteknologi Mikrob) USM. Insya Allah.

No comments: