Sunday, November 2, 2008

Kopi Radix Untuk Sakit Pinggang

Tulang belakang di definisikan dalam kamus sains sebagai Vertebra yang terdiri daripada tulang servical, thorasic, lumbar dan sacrum. Sehubungan itu, ruas-ruas tulang belakang berfungsi untuk menyambungkan saraf kepada organ-organ tubuh di mana gangguan tulang menyebabkan gangguan pada fungsi organ-organ tersebut. Dengan kata lain, binaan tulang terdiri daripada mineral kalsium dan phosphorus. Selain daripada masalah oestoporosis (pereputan tulang) terutama pada kaum wanita, gejala pengeringan di sendi-sendi sering terjadi di bahagian sendi lutut. Gejala kekeringan cairan di dalam tempurung lutut ini selalu terjadi apabila umur seseorang itu menjangkau ke 50an.

Salah satu symptom masalah di tulang belakang ialah kebas di hujung-hujung jari tangan atau jari kaki, sakit kepala, dan kesakitan di tulang belakang. Keadaan ini berlaku akibat dari kecederaan di tulang tanpa disedari. Mineral kalsium sangat di perlukan untuk terapi ini. Oleh itu, mengamalkan minuman susu bukanlah merupakan satu-satunya cara penggantian kalsium dalam tubuh kerana jika tubuh mempunyai kekurangan enzim Lactase, ia boleh menyebabkan tubuh kehilangan kalsium. Mengapakah keadaan ini berlaku? Keadaan ini berlaku akibat dari fermentasi susu dalam tubuh yang sekaligus mengakibatkan terjadinya asidosis . Di samping itu, tubuh ini akan berusaha untuk menghilangkan asidosis terrsebut dengan mengambil atau menyerap kalsium daripada tulang atau gigi.

Makanan yang kita makan pada hari ini juga, kebanyakannya menyebabkan terjadinya asidosis. Oleh sebab itu, kalsium daripada tumbuh-tumbuhan sangatlah diperlukan, akan tetapi tidak semua kalsium mudah diserap daripada pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan kerana kehadiran asid oksalik didalamnya.
Penyerapan kalsium daripada Kopi Radix menjadi mudah berbanding dengan tumbuhan yang lain kerana tindak balas kimia yang belum dikaji. Dengan itu, bagi untuk mengelakkan terjadinya masalah tulang belakang Tn/pn di nasihatkan supaya tidak memakan asam lambung, kerana inilah salah satu punca pemakanan yang menyebabkan gejala ini berlaku..

No comments: